Zobrazujeme akce z Vaší lokality: , United States

Starbucks aneb drahá káva nerovná se nejlepší káva

Starbucks je největším řetězcem kaváren na světě. Silná mezinárodní značka konkuruje menším kavárnám, které založili místní podnikatelé. Kdo z nich si vede lépe a kam raději zajít na dobrý šálek kávy?

 

První kavárna Starbucks vznikla v roce 1971 v Seattlu. Nyní ve světě evidujeme přes třiadvacet tisíc poboček. V Česku nalezneme přes dvacet kaváren v Praze, dvě v Ostravě a prozatím tři, ale již brzy čtyři kavárny v Brně. To, že Starbucks měl, má a pravděpodobně bude mít stále úspěch, nemůžeme zpochybnit. Současně však vzniká čím dál více malých kaváren se zajímavým konceptem a kvalitními produkty. A na to Češi slyší.

 

Výhody a nevýhody Starbucks

 

Příznivci Starbucks mají jistotu, že s výběrem nápoje nemohou šlápnout vedle. I když si objednají kávu v cizím městě, ví, že objednaná káva bude vypadat stejně tak, jak ji znají z domova. Nejen občerstvení, ale i prostředí prodejen vypadá podobně. Menší kavárny sice často mívají příjemnější interiér, ale pro mnohé zákazníky je stále risk zkoušet něco nového a neznámého. A co si budeme povídat, především mladší generace považuje Starbucks za známku prestiže. Pokud si tedy na Instagram vyfotíte kávu bez značky, pravděpodobně nebude tak doceněna, jako kdyby byla v kelímku se zeleným kolečkem.

 

Marketingová kampaň řetězce je velmi dobře promyšlená. Na sociálních sítích budete kavárenskému obrovi těžko hledat soupeře. Jméno na kelímku dodává zákazníkovi pocit osobnějšího vztahu. Když si do kavárny přinesete vlastní nádobu na konzumaci kávy, dostanete slevu za to, že šetříte planetu. Mnozí se také těší na sezónní nabídky nápojů. Ale všechny marketingové výhody něco stojí. Jak jinak si vysvětlit, že zákazníci zaplatí přes stovku za kávu? Ochucené nápoje sice obsahují velký počet kalorií, ale oběd rozhodně nenahradí.

 

char

Kávový řetězec získal přezdívku Charbucks

 

Starbucks nebo Charbucks?

 

Baristé v menších kavárnách často doplácejí na to, že Starbucks zkresluje představu o kávě. Dochází pak k rozporům, jak má vypadat správně připravené espresso, latte či cappuccino. Každý druh kávy by měl mít určitý objem. Může se sice zdát, že kavárna vychází zákazníkům vstříc, když nabízí několik možností velikosti kelímku, ale není tomu tak. Například latte ve Starbucks začíná na 350 ml, ale je v něm pouze jeden shot espressa. Zákaznící pak neplatí ani tak za kávu, jako spíše za mléko se sirupem a trochou kafe.

 

Kávový řetězec pro svá přepálená zrna získal přezdívku Charbucks. Mají sice motto “vybíráme ta nejlepší zrna ze Střední Ameriky”, ale není možné, aby kvůli velké spotřebě brali kávu jen z jednoho místa. Káva se pak praží tak, aby měla stejnou a sjednocenou chuť. Když se zrna spálí, skryjí se tak různé defekty a káva pak chutná více unifikovaně. Další negativní nálepkou je fast foodové označení nápoje. Dobré espresso vyžaduje čas a odborné znalosti, jenže ve velkých řetězcích hraje roli rychlost. O kvalitě nabízené kávy také vypovídá fakt, že v americké anketě o nejlepší kávu se v roce 2007 před Starbucksem umístil i McDonald's.

 

A závěr? Nechci hanit všechny produkty ze Starbucks, ale minimálně v přípravě kávy má řetězec co zlepšovat. I přesto však má své věrné fanoušky, kteří na nabízenou - kávu - nedají dopustit. Ještě nikdy se mi nestalo, že bych za výlohou spatřila prázdný interiér. Možná je to dobře, protože právě v tuto chvíli díky Starbucks někdo další objevil kávu. A pokud lidem zachutná, je to první krok k tomu, aby se o ni začali více zajímat. Dalším krokem je pak návštěva menší kavárny se skutečně kvalitními nápoji. Jen v Brně je jich více než dost. A bude jich stále více, neboť těch, kteří preferují kvalitu, je každým dnem taky více. 

 

 

Autor: Lenka Látalová, Kávové listy.cz

Zdroj foto: girlterest.com, wanelo.com

 

Čtěte také:

Starbucks uvádí nitro cold brew: Plánuje „získat“ trh se studenou kávou

Starbucks otevře kavárny pro náročné zákazníky

Starbucks uvedla lahvové neslazené Cold Brew

 




Komentáře ke článku Přidej vlastní komentář k článku

Přečtěte
si také

Aktuální
zprávy

Baratza Sette 270
očekávaný mlýnek na kávu

Firma Baratza přichází s novým mlýnkem Sette 270. Představuje nový způsob mletí díky mechanismu z dílny aeronautického inženýra.

Zobrazit článek
Sdílejte kávu s přáteli
Najdete nás na facebooku
Kávové listy na Facebooku